ثبت برند و ثبت علامت تجاری

کنوانسیون پاریس جهت حمایت از مالکیت صنعتی قانونی تنظیم کرده است که اتباع همه کشورهای عضو آن از حقوق برابر همچون اتباع داخلی بهره‌مند شوند. در این رابطه باید بدانید که کشور ایران نیز در این کنوانسیون عضو شده است. نشانی است که به وسیله آن کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط شخص حقیقی یا بنگاه اقتصادی را از سایر اشخاص و بنگاه ها متمایز می کند.

  • بدیهی است متصدی ثبت از ثبت طرح ها و نشان هایی که آرم و علامت شرکت و موسسه دیگری را تداعی نمایند خودداری بعمل می آورند، که البته با لحاظ معنوی درست ترین کار است.
  • این نکته را هرگز فراموش نکنید که نام و علامت برند شما باید نشان دهنده فعالیت و کالای شما باشد، پس در تحقق این مهم بسیار تلاش کنید.
  • در حقیقت حق استفاده اختصاصی از برند ثبت شده برای بکار گیری روی کالا و فعالیت مورد نظر آن به فرد دیگر قطعاً در حیطه مالک برند می باشد.
  • برای اینکه بتوانیم یک برند مناسب با فعالیتمان ثبت نماییم، باید اطلاعاتی از نحوه طراحی برند، انتخاب رنگ برند، نحوه ثبت برند و مراحل ومدارک مورد نیاز برای ثبت برند داشته باشیم.
  • بنابراین اولین اقدامی که برای شرکت انجام می گیرد انتخاب نام و یک برند مناسب است تا با استفاده از آن بتوان بازاریابی و تبلیغات بهتری در زمینه فعالیتتان انجام دهید و آن را به مخاطبان و مشتریان معرفی کنید.

مرجع یادشده پس از دریافت درخواست تمدید ثبت و ضمائم، آن را در دفتر مربوطه وارد و برروی هریک از نسخ درخواست، تاریخ دریافت و شماره آن را قید و نسخه دوم آن را که دارای همان مشخصات نسخه اصلی است بعد از امضاء و مهر به عنوان رسید به درخواست کننده مسترد خواهد کرد. هر علامت تجاری برای اینکه بتوانند کالای معینی را از کالای دیگری ممتاز نماید، باید دارای صفتی باشد که آن را از دیگر علائم تفکیک سازد. وجود این عنصر در علامت تجاری اهمیت بسیار دارد، به طوری که هر علامتی که فاقد این صفت باشد،‌ از ثبت آن ممانعت می شود، مگر آنکه از جمله مستثنیات ثبت باشد.

کم کاری قانونگذار در در زمینه ثبت و حمایت از علائم تجاری

این نکته را هرگز فراموش نکنید که نام و علامت برند شما باید نشان دهنده فعالیت و کالای شما باشد، پس در تحقق این مهم بسیار تلاش کنید. در تمام کشورهای جهان این روند اتفاق می افتد تا از ایجاد هرگونه هرج و مرج جلوگیری شود. تمامی دفاتر ملی یا ناحیه ای مدارک مربوط ثبت شرکت در تهران به ثبت و تمدید اطلاعات برندها را نگه داری می کنند. در صورتی که پرونده شما تکمیل نباشد و یا نقصی در پرونده شما باشد می توانید پرونده را پیگیری کنید تا اقدام به برطرف کردن مشکلات نمایید. در این حالت پرونده شما رد شده است و دیگر قابل پیگیری نمی باشد.

مرکز ملی فرش ایران و کمیته امداد صاحب علامت تجاری فرش دستباف شدند

با رعايت تبصره‌هاي 2 و three ماده 133 اين آيين‌نامه، تمديد ثبت علامت نمي‌تواند هيچ تغييري در آخرين شكل ثبت آن به وجود آورد. مرجع ثبت مكلف است ظرف 30 روز پس از ثبت علامت، آگهي حاوي كليه مراتب مندرج در ماده 128 اين آيين‌نامه را جهت اطلاع عموم منتشر نمايد. تبصره 1 – در دفتر ثبت برای هرعلامت دو صفحه اختصاص مي‌يابد و هر تغيير و اصلاح و همچنين نقل و انتقالاتي كه جزئاً يا كلاً نسبت به علامت صورت مي‌گيرد، در صفحات مزبور قيد مي‌گردد.

به طور مثال از علامت تجاری می‌توان در صفحات اینستاگرامی مشابه استفاده کرد یا آنکه با سوءاستفاده از علامت تجاری یک شرکت، گروه و کانال‌های تلگرامی تاسیس کرد و جریان مشتریان کسب‌وکار را به سمت خود هدایت کرد. برای طرح دعوی علیه شرکت با علامت تجار‌‌ی مشابه، شرکت شاکی باید اسناد و مدارک خود را مبنی بر استفاده شرکت رقیب از علا‌‌مت تجاری مشابه آماده کند. به عنوان مثال اگر یک کسب‌وکار قدیمی و معتبر در حوزه خاص به شرکتی با علا‌‌مت تجاری مشابه برخورد کند، می‌تواند با استفاده از دعاوی حقوق مالکیت فکری نسبت به حفاظت از علا‌مت تجاری و شهرت برند خود اقدام کند. عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است.